Keresés

Add a Startlaphoz

Hírdetések

Hirdetés

Kávé

KávéA kávé a közhiedelemmel szemben szintén gyógynövény, amelynek főzetét széles körben fogyasztják. Az amerikaiak átlagosan évi 120 liter kávét isznak fejenként. Egy csésze kávé mellett azonban nemcsak pár percnyi kikapcsolódást nyerhetünk, hanem ennél jóval többet is. A kávé megelőzheti az asztmás rohamokat, javíthatja a fizikai állóképességet, sőt segíthet a súlyfelesleg leadásában és a hosszú repülőutak után az időeltolódás miatti problémák leküzdésében.

De a kávé súlyos egészségügyi problémákat is okozhat. Sokan tisztában vannak vele, milyen erős szer a kávé. Éppolyan óvatosan kell bánni vele, mint a többi gyógynövénnyel. Aktív alkotórésze, a koffein, függőséget idézhet elő.

 

A kávé hatásai

A kávéban (valamint a kakaóban, teában, matéban és a kólában) lévő izgatószer, a koffein, sok meghűlés, influenza, álmosság és menstruációs panaszok elleni gyógyszer alkotórésze — ilyen irányú felhasználása egyenes következménye a hagyományos gyógyászatban betöltött szerepének.

A kávé koffeintartalma elkészítésének módjától függ. Egy csésze instant kávé 65 mg-ot tartalmaz, az őrleményen lassan átcsöpögtetett forró vízzel készült kávé 100-150 mg-ot, a presszókávé, pedig mintegy 350 mg-ot.

A koffein szerves része kultúránknak, s veszélyes voltát csak ritkán vesszük észre. A rendszeres fogyasztása függőséget válthat ki. Az állandó kávéivók türelmetlenné válnak, és egyre erőszakosabban követelik a kívánt hatást. Megfosztva napi koffeinadagjuktól elvonási tünetek jelentkeznek, amelyek legfontosabbika a fejfájás.

A tömegtájékoztatás rendszeresen beszámol a kávé egészségügyi ártalmairól, gyógyhatásáról ugyanakkor soha.

kávé termése

Élénkítőszer

Nem kétséges, hogy a kávé, hatásosan serkenti a központi idegrendszert. Akinek sokat kell vezetnie, megakadályozza, hogy elaludjon a kormány mellett. Ellensúlyozza az antihisztamin altató hatását, ezért számos meghűlés elleni orvosságban is megtalálható. Ugyanakkor a közhiedelemmel ellentétben nem segít a túlzott alkoholfogyasztás utáni kijózanodásban.

 

Nagyobb állóképesség

Atléták, figyelem: a kávé növelheti az állóképességet! A Nemzetközi Olimpiai Bizottság a versenyeket megelőző 3 órában maximum 2 csésze kávé fogyasztását engedélyezi.

 

Asztma

Néhány tanulmány szerint a kávé segít az asztmás rohamok megelőzésében. A koffein tisztítja a hörgőket, igazolva a kávé szerepét a hagyományos gyógyászatban.

 

Súlycsökkentés

A kávé segíthet a fogyásban. Az óránkénti elégetett kalóriamennyiséget 4%-kal emelheti. Egy tanulmány szerint a súlyproblémával küszködőknél jelentősen nőhet az étkezés után elégetett kalóriamennyiség.

 

Időeltolódás

Az időzónákon való átrepülés következtében tájékozódási nehézség, álmatlanság és fáradtság lép fel. A kávé segíthet a szervezet biológiai órájának helyreállításában. Szakértők szerint nyugat felé való utazás esetén a reggeli, ellenkező esetben a késő délutáni kávéfogyasztás ajánlatos.

Figyelmeztetések és ellenjavallatok:

A kávé emelheti a vérnyomást, a koleszterinszintet, gyorsíthatja a légzés és a szívverés ritmusát, fokozhatja a gyomorsav-kiválasztást, és nyugtalanságot idézhet elő. Almatlanságot, ingerlékenységet és idegességet is okozhat. Szerepe van a rák, a szívinfarktus, a szorongásos neurózis és a növekedési rendellenességek kialakulásában. Egy újabb tudósítás megjegyzi: „Ha a koffein újonnan kifejlesztett gyógyszerhatóanyag lenne, a jelenlegi szabályok szerint a gyártónak szinte biztosan komoly nehézségei támadnának az engedélyeztetése körül. Ha egyáltalán engedélyeznék is, valószínűleg csak receptre lehetne kapni."

 



Hirdetés
A honlapon található információk leírások csupán tájékoztató jellegűek, felhasználás, alkalmazás csak saját felelősségre!